אם היו שואלים אותי לפני 3 שנים, הייתי עונה בלי למצמץ – ״וורדפרס״.
אך כיום המצב השתנה, שחקניות נוספות הצטרפו לשוק בניית האתרים, ולמרות שוורדפרס עדיין מובילה מבחינת פופלאריות, מאוד שווה לשקול את כל האפשרויות לפני שתקבלו החלטה רק בגלל משהו ששמעתם פעם בסמול טוק במשרד.
האופי וה DNA של שתי המערכות שונה לחלוטין, ולכל אחת מהן יש יתרונות וחסרונות.
ולכן אין כאן תשובה חד משמעית. לכל חנות אינטרנטית יש צרכים שונים, קהלים שונים וכמובן תקציב אחר.
אני אוהב להשוות זאת לנסיעה ברכב שטח מול רכב כביש.
לכל אחד מהם יתרונות מסויימים אך גם חסרונות מנוגדים.
למשל, אם ניקח את הפרארי לטיול שטח בהרי ירושלים, כנראה שאחרי כמה דקות בשל הגובה הנמוך שלה היא תחטוף מכה בגחון ותושבת.
אך אותו חסרון הגובה הוא אחד היתרונות הגדולים בכביש, ומספק לה אחיזה מצויינת.
אם ניקח את ה-Jeep למסלול המירוצים, בגלל הגובה שלו ומרכז הכובד, הוא לעולם לא יוכל לבצע סיבובים מהירים כמו הפרארי הספורטיבית שממש ״נדבקת״ לכביש. במקרה זה היא תשאיר לג׳יפ שלנו אבק.
לכן אין כאן תשובה חד משמעתית של מה עדיף, אלא מה הכי נכון ומתאים עבור האתר המכירתי שלכם.
בוידאו בלוג הזה המטרה שלי היא לפרוס בפניכם את היתרונות והחסרונות של כל פלטפורמה, יחד עם דוגמאות פרקטיות מתוך המערכות עצמן כדי שתוכלו להחליט באיזו מהן לבחור עבור החנות האינטרנטית.
בסרטון אני אתמקד באתרי סחר, כלומר אתרים שמבצעים בהם סליקה ורכישה.
זה יכול להיות מוצר, שירות או קורסים דיגיטליים.
לכל אלו שמחפשים מה שנקרא ״אתר תדמית״, של כמה עמודים וטופס יצירת קשר, אני אקצר את התהליך ואומר שויקס עדיף עבורכם בהרבה. אבל אנחנו כאן כדי למכור אונליין, ובזה נתמקד.
בחרתי לדבר על 4 נושאים להשוואה שנראו לי הכי רלוונטיים לשנת 2020: נוחות הקמה וניהול, אפשרויות עיצוב, יכולות, ואופן קבלת התשלום (סליקה).
נוחות הממשק – הקמה וניהול
בעולם ה E-Commerce ניהול האתר הוא קריטי להצלחה שלו.
הבנתם שיש מוצר שנמכר הרבה מעל האתרים? אתם תרצו להוסיף עוד מוצרים כאלה.
שאלו אתכם הרבה על נושא המשלוחים? תרצו להוסיף הערה לעמוד הקופה.
גם אם תחליטו לבנות את אתר המכירות שלכם בעצמכם וגם אם תבחרו באיש מקצוע, נוחות הממשק וניהול החנות הם קריטיים להצלחה ולרווחים העתידיים.
ויקס פיתחו מערכת של Drag & Drop, שבעצם מאפשרת ״לגרור״ אלמנטים על המסך בצורה פשוטה.
לאן שתזיזו את טופס יצירת הקשר – שם הוא יהיה.
הממשק של וורדפרס הוא מאוד בסיסי ועשוי להלחיץ אנשים עם פחות זיקה לטכנולוגיה.
יחד עם זאת עיצוב האתר, כלומר התעסקות בצבעים, פונטים ואלמנטים עיצוביים נעשים באמצעות תוכנות חיצוניות הנקראות ״תוספים״ ולכן הנראות שלהם תהיה שונה מנראות הממשק וחווית המשתמש של וורדפרס, מה שמוסיף זמן לימוד.
התוסף הפופלארי לעיצוב בוורדפרס נקרא אלמנטור, שהוא דרך אגב של חברה ישראלית נהדרת, אך עדיין שונה מהממשק של וורדפרס מה שעשוי להוסיף לזמן הלמידה שלכם.
לגבי שפת המערכת, ויקס באנגלית ובוורדפרס ניתן לבחור כל שפה שרוצים כולל עברית, ערבית, רוסית וצרפתית.
יש אנשים שהנושא הזה קריטי עבורם, אך לרובנו יש אנגלית בסיסית לפחות ולכן הנושא לא מהווה בעיה.
בקטגוריית UI – User Interface, ויקס לוקח בהליכה.
הצבעים כיפיים והמיתוג אחיד, מרגישים את חוויית המשתמש בכל קליק ומאוד פשוט להוסיף מוצרים, לערוך עמודים ולבצע שינויים באתר.
וורדפרס קצת שחור מדי לטעמי ומאוד בסיסי. עדכוני גרסה אחרונים שעשו אכן חידשו את המערכת, ובהמשך בנושא היכולות וההתאמה האישית אסביר איך אפשר לשדרג את הנראות הזו, אך ברמת ברירת המחדל – הממשק מאוד בסיסי.
בנוסף לויקס יש תמיכה מצויינת, המון מדריכים עדכניים ומקצועיים, ואפילו אפשרות לצאט עם נציג.
בוורדפרס יש המון מדריכים אונליין, אך כולם נכתבו על ידי אנשים שונים ולכן לא תמיד רלוונטיים ומדוייקים.
בתחום נוחות הממשק – ויקס מנצח בגדול ולכן אני תמיד אומר שיותר מתאים לאנשים ללא רקע בבניית אתרים שרוצים לבנות לעצמם חנות דיגיטלית.
אפשרויות עיצוב והתאמה אישית
נתחיל מהסוף – בתחום הזה וורדפרס מנצח.
אם אתם כאן אז אני בטוח ששמעתם את המושג ״תבנית״ יותר מפעם אחת.
בואו נעשה סדר כי התבניות הן בעצם עיצוב, נראות ויכולות האתר שלנו.
מכיוון שוורדפרס היא מערכת קוד פתוח, כל אדם יכול לבנות תבנית לוורדפרס.
לכן ישנם מספר מאגרי תבניות וורדפרס, כשהנפוץ מביניהם הוא ThemeForest, המציעים תבניות ממחיר של 19$ ועד 100$ לרשיון שנתי לתבניות מורכבות.
לכל תבנית יש נראות מסויימת, ובחירת תבנית בעצם מבטיחה לכם את אותו Look & Feel.
כמובן שתוכלו לשנות בתבנית ולהוסיף את השירותים שלכם, המוצרים שלכם והשפה העיצובית שמספרת את הסיפור של העסק שלכם, אך התבנית מהווה בסיס ותשתית להקמת האתר.
גם בויקס בוחרים תבנית, אבל היא לא נועלת אתכם על שום דבר.
בזכות מערכת ה Drag & Drop אפשר ״להשתולל״ עם העיצוב וגם לאחר שהחלטתם על תבנית ניתן לבצע בה כל שינוי שרוצים.
לגבי החנות, לויקס יש מגבלת אפשרויות, לא ניתן להגיע לכל עיצוב.
אם תרצו נראות מאוד ספציפית, בדרך כלל למותגים גדולים שרוצים להיצמד לשפה עיצובית מסויימת, רק על זה הייתי פוסל את ויקס.
אבל – ניתן להגיע לעיצובים יפים, מושכים ומוכרים. לפעמים Less is More.
יש מספר קבוצות פייסבוק של מומחי ויקס, שישמחו לעצב עבורכם עמוד באתר או את כולו, בעלות נמוכה בהרבה מאתרי וורדפרס. מכיוון שהרבה יותר פשוט לבנות אתר בויקס, מעצבים רבים התמחו על הפלטפורמה וזה מאפשר לכם להגיע לעיצוב ברמה מאוד גבוהה בעלות סבירה.
שדרוגים ויכולות נוספות
– וורדפרס קוד פתוח – תוספות רבות
– בויקס קוד סגור זה לפי האפשרויות של ויקס
– אפשרות לשיפור מהירות האתר בוורדפרס, בויקס אנחנו די מוגבלים, הוספת פורומים
– כל חלום רטוב שלכם בתור בעלי עסקים ניתן ליישום בוורדפרס
– הדבר האחרון הוא קוד האתר, בעצם אתר אינטרנט זה אוסף של קבצים שנמצאים בשרת. מכיוון שויקס היא חברה פרטית ברגע שבניתם שם אתר, החנות שייכת להם לעומת וורדפרס שהאתר 100% שלכם ותוכלו תמיד לעבור חברת אחסון.
עלויות וסליקת אשראי
עלויות ההקמה בוורדפרס ברוב המקרים יהיו גבוהות יותר.
עלויות חודשיות בדרך כלל בויקס נעות. יופרס 15$ בחודש.
אתם רוצים שלאחר רכישה תצא חשבונית אוטומטית.
לפעמים רק נושא הסליקה, עוזר לקבל את ההחלטה, מכיוון שאם אתם כבר מנויים לחברה שמאפשרת סליקה באחת המערכות, אז ייתכן ותרצו לבחור במערכת שהחברה שלכם כבר מאפשרת.
אם החברה מפיקה גם חשבוניות עבורכם (מה שמומלץ בחום כדי לחסוך עוד תוכנה מיותרת) אז לפעמים רק המעבר הזה הוא כאב ראש שכדאי לחסוך.
סליקה וחיבור לתוכנות סליקה וחשבוניות ישראליות.
(אם אתם מכירים חברות נוספות שלא ציינתי, מוזמנים לרשום לי בתגובות ואוסיף לרשימה)
- רשימת חברות ישראליות שמתחברות לוורדפרס:
משולם, טרנזילה, קארדקום, icount וכמעט כל תוכנת סליקה שמכבדת את עצמה. - רשימת חברות ישראליות שמתממשקות לויקס:
פלאפיי - פלאקארד
- מקס (Max) עסקים
- חשבונית ירוקה
- פייפאל. (מומלץ לא להסתמך רק על פייפאל כי זה מצריך חשבון בחברה ולקוחות רבים מעדיפים לשלם באשראי רגיל). כמו כן עמלת הסליקה תהיה גבוהה משמעותית.
- טרנזילה